10 i topp: Filmer 1984
7 september, 2016 24 kommentarer
Höst. Omstart. Nya årslistor, och nu handlar det om de första åren på 80-talet. Vi börjar med 1984 och räknar oss neråt. Som vanligt när det gäller 80-talet tänker jag att det blir svårt att hitta filmer. Dels är det inte nåt favoritårtionde och dels är det ofta väldigt länge sen jag såg filmerna som känns aktuella. Den här gången blev jag dock överraskad hur mycket det fanns att välja bland.
Dags att se vad 1984 har i sitt filmsköte!
10. Indiana Jones and the Temple of Doom
För inledningsscenen som inleds på en nattklubb och avslutas genom hopp från ett flygplan medelst gummiflotte. Jag gillar realismen här. Plus att jag är en sucker för bra matprogram.
9. Mannen från Mallorca
För den skitiga 80-talskänslan i Stockholm och för icke-slutet.
8. Amadeus
För att det är en sorglig, mustig, vacker och episk saga. Så skrev jag om plats 8 på den förra listan jag publicerade. Jag låter det stå kvar.
7. Birdy
För det hoppfulla slutet.
6. The Terminator
För den skitiga, råa och i slutändan mörka känslan.
5. Nausicaä från Vindarnas dal
För att det som så ofta hos Miyazki inte är svart och vitt när det gäller vem som är ond och god. Plus att just den bild jag har med här ovan är en bild jag älskar. Klicka här för en större version av den.
4. Star Trek III: The Search for Spock
För att jag blev uppriktigt rörd av slutscenerna på Vulcan. Vila i frid Leonard Nemoy.
3. Once Upon a Time in America
För den episka skalan på filmen. Sergio Leone menar allvar; det här är ingen lek.
2. Blood Simple.
För fotot, noir-stämningen och slutscenerna med M. Emmet Walsh. Och, ja, punkten ska vara där.
1. Paris, Texas
För, oj, oj, oj. För Nastassja Kinskis röda stickade tröja, telefonmonologen i slutet och Ry Cooders slide guitar.
Bubblare? Jag vet inte om jag kan kalla alla för bubblare men dessa var uppe för diskussion: The Bostonians, Ghostbusters, Romancing the Stone, The NeverEnding Story, 2010: The Year We Make Contact, Beverly Hills Cop, Åke och hans värld, Firestarter, The Killing Fields, Falling in Love, Stranger Than Paradise, Ronja Rövardotter, Jönssonligan får guldfeber och Starman.
Kolla nu in vad de andra filmspanarna har grävt fram från 1984.
Filmitch
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Movies – Noir
Flmr
Rörliga bilder och tryckta ord
Filmmedia
Absurd Cinema
Filmfrommen
Pingback: Årets bästa filmer 1984 | FILMITCH
Pingback: 1984 års tio bästa filmer | Rörliga bilder och tryckta ord
Pingback: Flmr vs Filmåret 1984! | Flmr
Åhå, hela fyra överlappningar. Det är bra det.
Största överraskningen är nog trots din förkärlek för ST din plats nummer 4! 🙂
Mycket trevligt att se din nummer 5 på listan!
Ja, en Star Trek-film ska alltid vara med. Det är sen gammalt. Hur den hamnade på plats fyra har jag dock lite svårt att förklara. Vet inte riktigt hur det gick till. 😉
Hmm… När jag ser de där röda stickade tröjan tänker jag att jag kanske borde haft med Paris Texas ändå. Men det var så länge sedan jag såg den. Fast jag har inte så stor lust att se om den. Bra listval.
Den röda tröjan är magisk, precis som resten av filmen. 🙂
Se där sex överlapp !
har inte sett Paris, Texas eller Vindarnas dal den sistnämnda är väl den som verkar intressantast.
HAR DU INTE SETT PARIS, TEXAS?!?!
Hehe, ursäkta min höga röst. 🙂
Fast sex överlapp är att ta i. Jag räknar bara till fem vilket är gott nog.
Trivsam lista tycker jag. Även om vi inte direkt överlappar varandra… 😉
Mest otippat; att du slänger in Star Trek III!!
Oväntat, men härligt frejdigt!
Star Trek-filmer har alltid en chans att ta sig in på mina listor. 🙂
Bra inställning! Hear Hear!
👍
10. Svagst i trilogin, men funkar att se.
9. Också med på min lista och funkar vid omtitt.
8. Egentligen borde den vara högt upp på listorna, men det fanns många favoriter detta år.
7. Ej sett, vilket det borde bli ändring på.
6. Klassiker som håller än (minus vissa effekter och lite av musiken).
5. Ej sett, får se om/när det blir av.
4. Ej sett, kanske gör det så småningom.
3. Riktigt bra, men inte i topp p.g.a. flera andra favoriter.
2. Klassfilm av bröderna Coen, en av deras bästa.
1. Bara sett den en gång, men gillade den för stämningens och historiens skull.
Mm, jag Temple of Doom är nog den svagaste även om jag tycker alla håller ungefär samma klass.
Imponerande debut av bröderna Coen, helt klart.
Paris, Texas alltså. Jag minns den knappt alls men borde nog se om den. Det är okej att glömma filmer som man såg för trettio år sen (typ) va? 😉
Annars blev jag nog mest förvånad över att se en Star Trek-film på listan när du hade så himla många bubblare. Fast vad det ena har med det andra att göra vet jag inte riktigt.
Paris, Texas!
Om en Star Trek-film är med i diskussionen så brukar jag inte kunna hålla mig från att välja den.
Haha, jag läste ihop dina två första bubblare och funderade mycket på var The Bostonian Ghostbusters var för film 🙂 Annars var det ju en lyckträff med dina lika (men ändå vääääldigt olika) nr åtta. Heja Star Trek, även om jag är mer traditionell och gillar främst de med jämna nummer
The Bostonian Ghostbusters, ja, haha, det vore nåt. En sån där mashup-film i stil med Abraham Lincoln: Vampire Hunter.
Ja, det var ganska roligt med nummer 8. Jag kopierade ju det gamla 88-inlägget och använde som mall och då passade den gamla texten in ganska bra tyckte jag. Varför uppfinna hjulet liksom. 😉
Så jävla kul att en Star Trek-film kom med på listan. Search for Spock är så sjukt underskattad, en av de bättre i serien trots att Nimoy knappt är med något. Slutscenen är den bästa!
Är du med i någon Star Trek-förening?
Kul med nån mer som vet att uppskatta kvalitet. 🙂
Star Trek-förening? Nope. Men jag har för mig att jag hängde en del på http://www.startrekdb.se/ för några år sen.
Hängde du på forumet eller själva databasen och läste artiklar? Är nämligen medlem i forumet.
Hmm, det är möjligt att jag registrerade mig som användare på forumet men jag var aldrig aktiv. Jag lurkade runt ett tag men det blev aldrig av att jag skrev nåt.
Pingback: Årets bästa filmer 1984 | Absurd Cinema